Mihail Sadoveanu la Amsterdam, pe stradă și în gară

Lucrând cu o mai veche carte de călătorie a lui Mihail Sadoveanu, am citit câteva fragmente care continuă să mă uimească:

[…] ornicul vieţii de aici ajungând la anume oră, a dat un semn neauzit şi nevăzut – şi toată uriașa complicație s-a pus din nou în mişcare. Vapoare si vaporașe strigă pe canaluri, poduri se desfac ca să le lase trecere, apoi se îmbină iar ca să dea drumul șuvoiului zăgăzuit al mișcării de stradă: pietoni, căruţe cu cai enormi, automobile, camioane şi biciclete. Lucrătorii se încordează pe punți, lanțurile scrâșnesc. La toate încrucișările de străzi, în toate colțurile de ulicioare, șuvoiul de lume se îndrumează domol – fiecare spre îndeletnicirea lui, fără să se înghesuiască, fără se agite, fără să strige. Tramvaiele trec în fiecare clipă, supraîncărcate. Unele se deschid şi se închid c-un simplu gest al manipulantului – un grup suie, altul coboară. Conductor nu se vede. Călătorii introduc un ban în automatul dela intrare şi primesc tichete. Watmanul desigur supraveghează, dar iarăși desigur n-are // 74 nevoie să supravegheze, pentru că cel care intră în vehicul își face datoria ca și cum ar fi o prelungire exterioară a aceluiași automat. Nu se îmbulzește nimeni. Dacă nu-i loc, cel care s-a oprit mai târziu în fața stațiunii așteaptă alt vagon. Nu observ nici grabă, nu observ nici încetineală. Ci numai liniște și ordine.

[…] Spre staţiunea blocurilor de trenuri electrice curge lume; spre gara cea mare o lume și mai înțesată. În dosul ei se înșiră cheiurile vapoarelor care fac curse locale. Tren electric, vapor ori tren obișnuit pleacă de două sau de trei ori pe ceas. Pierderea unui tren – element aşa de pitoresc și de // 75 dramatic – aici nu poate să existe, căci îndată ce-a plecat un tren, altul îi ia locul ca să plece în aceeași direcție. Și prin galeriile din subsolul gării e o mișcare neostoită și teribilă – toată lumea însă merge în același sens. Iar sus, pe peroane, apar călătorii numai cu căteva minute înaintea fiecărei plecări. Biletul e bun pentru orice tren și pentru orice oră. Ți-l vede cineva la intrarea în gang și-i face un semn. În tren nu ți-l mai cere nimeni. Și-l lași cuiva la scoborâre. E o rânduială care pare extrem de complicată – care totuși e foarte simplă; căci dacă ar fi complicată n-ar mai fi rânduială.

Toate ușile vagoanelor stau deschise – și c-o minută înainte de plecare conductorii trec şi le închid. Îndată ce bătăile acestea scurte şi puternice au sunat, nimeni nu mai poate urca. Cetățeni, care grăbeau cu bagaje ștergându-se de sudoare, se opresc deodată, se discordează și-şi pun geamandanele jos. Trenul e lângă ei, dar nu mai pot urca. Pleacă dint-odată fără de nici un scandal, şi ei așteaptă să vie altul. Își scot o țigară de foi, o aprind ș-o fumează cu liniște. Mai bine era să nu te grăbească, pentrucă tot la acelaşi rezultat ajungeau.

Pentruca mișcarea aceasta a căilor ferate să se îndeplinească întocmai ca pulsația fără greș a unui organism viu, nu e îndestulătoare o linie dublată. Se adaogă pe traseu atâtea părechi de șine câte trebuie. Și trenurile nu întârzie nicio secundă, nici nu furnizează gazetelor știrile sălbatece ale deraierilor și ciocnirilor.

(Mihail Sadoveanu, Olanda. Note de călătorie. Bucureşti, Ed. Cartea Românească, 1928, p. 73-75).

Sunt scene de stradă, respectiv scene de pe peronul gării din Amsterdam, extrase din ”notele de călătorie” de la 1928 (dar călătoria a fost făcută cu un an mai devreme), care nu prea au nevoie de comentarii. Doar de o constatare amară că, din punct de vedere al standardelor călătoriei cu trenul, România nu a ajuns din păcate acolo unde se găsea Olanda în anul 1927 sau 1928…

Și, la final, colecționar de cărți poștale fiind, un mic acompaniament vizual, de epocă…

(cf. https://www.akpool.co.uk/)

Imagini pentru old postcard amsterdam

(cf. https://www.amazon.com/Amsterdam-Netherlands-Original-Vintage-Postcard/dp/B00OYO72CM)

Imagini pentru old postcard amsterdamhttps://www.campacasa.eu/postcards/Amsterdam/Amsterdam_1905_Ams068_Blauwbrug.jpg

(cf. https://www.campacasa.eu/postcards/Amsterdam/).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 comentarii la „Mihail Sadoveanu la Amsterdam, pe stradă și în gară

  1. Of Doamne…
    În prezent suntem sub Ucraina și Georgia la călătoria cu trenul, din toate punctele de vedere, pentru că aici nu includ doar parametrii ca viteza de rulare, curățenia sau orice altceva ce e tehnic. Includ și disponibilitatea românului de călătorii cu trenul, de a vrea să călătorească cu trenul, chiar dacă, să zicem, prin absurd, între Cluj-Napoca, de exemplu, și Alba Iulia ai face două ore, nu mai mult.
    E ciudat cum ceea ce relatează Sadoveanu cu atât de mare patos descriptiv nu s-a concretizat mai apoi, când omul, mi se pare a devenit un protejat al sistemului. Nu știu, trebuia să vină și el cu ceva dacă tot a fost pe acolo. Poate că greșesc.

    Apreciat de 1 persoană

  2. De la tren, vă invit să poftiți puțin și în autobuz. 🙂 Hm! Aceeași discrepanță ca la mijloacele de transport feroviar. În U.K. te urci relaxat, plătești în față la șofer, sau după caz îi prezinți abonamentul și te așezi comod pe scaun. Nu e stres și nu e zor, căci vine alt autobuz, foarte iute după el. Femeile cu copii, cărucioarele, oamenii cu dizabilități, au locul lor special din față. Pare bine și frumos, dar totuși ceva lipsește…n-ai teatru. E-heee! Păi acasă aveai parte de un spectacol oferit gratuit de către controlorii de bilete. De-abia se închideau ușile și Pam! Agenții 007 ai patriei noastre, 3, 4 deodată și în toate punctele autobuzului, își scoteau legitimațiile de inspectori și cu niște fețe ca cea a lupului din poveste care dibuia ascunzișurile iezilor, te luau la rost. -N-ai biletul perforat! -Firește că nu-l am. De-abia l-am scos acum din buzunar. Compostorul e în spatele dumitale și după cum ați văzut, tocmai ce-am urcat din stația asta. N-am apucat…-Nu știu eu. N-am ce vă face. E ca și cum v-aș fi prins fără bilet. Plătiți amendă…Dacă erai copil de școală sau femeie emotivă, te intimidai și cu biletul compostat în mână (dacă nu s-a perforat bine?, dacă a scăpat vreo gaură?)… Numai dacă erai într-o gașcă gălăgioasă, ori făceai parte din etnia rromilor și aveai gabarit, atunci puteai sta liniștit, că de tine nu…nu s-ar fi luat. -Pe-ăia de ce nu-i controlați? se revolta câte unul dintre călători. -Pe cine? -Pe ăia, de vă faceți că nu-i vedeți…-De unde știți că nu i-am controlat? -Păi am văzut! -N-ați văzut bine, se disculpa moale, fiorosul de mai înainte. -Au abonament! intervenea șmecher un alt controlor care venea în sprijin dinspre jumătatea autobuzului. Și tăceai… Tăceai și…plecai. Plecai de-acolo și plecai mai departe. Departe de tot. De unde privind înapoi, răul să se vadă mic, tot mai mic și dragostea de ai tăi să se facă mare, tot mai mare. Și să uiți. Dar asta e mai greu, că nu prea poți.

    Apreciat de 1 persoană

    • Excelent punctat. Autobuzele englezești le-am frecventat și eu, din păcate mult prea puțin, dar cu aceleași sentimente pozitive. Îmi plăcea la nebunie ideea de a mulțumi șoferului la coborâre: ”Cheers!” Numai la Viena mai trăisem așa ceva.
      Cât despre amarul cu controlorii, ceva asemănător am pățit anul trecut (să spun că la Cluj? 🙂 de fapt în Florești), cu bilete cumpărate cu sms după urcarea în autobuz, nu înainte. Controlorii ne-au văzut (eram cu studenți, veneam dintr-o excursie) că ne pregătim sms-urile și, în loc să ne avertizeze, ”măi băieți, vedeți că nu așa se face”, au stat și au așteptat tacticos să greșim și apoi ne-au taxat. Reclamație scrisă degeaba, verbală degeaba. Românica. Acum și la Cluj!

      Apreciază

      • Nu sunt dintre cei care spun că „afară” sunt câini cu covrigi în coadă, nu îmi plac defel generalizările, mai ales cele negative care turtesc cu tăvălugul lor de-a valma, flori și buruieni deopotrivă, am de mic un simț patriotic care mă îndeamnă să scot la lumină îndeosebi oamenii noștri frumoși, românii cu care ne mândrim… Dar dacă m-aș face că nu le văd și pe cele mai puțin frumoase, ar însemna doar că mi-am pus ochelari de cal. Cui prodest?

        Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu