Câteva orașe aglomerate, pe la 1900

Fiecare epocă crede despre sine tot felul de lucruri despre care noi, în epoca noastră, credem că ne sunt specifice. De exemplu, fiecare epocă, începând cu secolul XIX încoace, crede că în orașele ei este o aglomerație de nedescris. Putem să citim aceste lucruri în literatura beletristică, în memorialistică sau în literatura de călătorie. Chiar și unele picturi impresioniste vorbesc despre bulevardele largi, dar aglomerate, ale Parisului sau ale altor orașe. De exemplu câteva pânze de Camille Pissarro vorbesc despre asta.

Una dintre cele câteva pânze ale seriei Boulevard Montmartre (1897):

Sau ”Rue de l’Epicerie” din Rouen (1893):

Rue de l

Aceeași ”aglomerație” rezultă și din cărțile poștale ale vremii. Iată câteva orașe ”sufocate de trafic”. Ceea ce mă fascinează la aceste cărți poștale este preocuparea fotografilor și a editorilor lor să scoată în evidență modernitatea, cu palatele reprezentative ale gărilor, mijloacele de transport ale vremii și o lume ocupată.

Barmen, Germania, 1912, carte poștală circulată:

Berlin, Germania, 1905, carte poștală circulată:
Brno, Austro-Ungaria (acum Republica Cehă), 1908, carte poștală circulată:
Darmstadt, Germania, 1908, carte poștală circulată:
Fiume, Austro-Ungaria (acum Rijeka, Croația), 1911, carte poștală circulată:
Halle, Germania, 1917, carte poștală circulată:
Hamburg, Germania, 1913, carte poștală circulată:
Praga, Austro-Ungaria (acum Republica Cehă), cca. 1910, carte poștală necirculată:

Sopron, Austro-Ungaria (acum Ungaria), cca. 1910, carte poștală circulată