Cărți poștale din Germania industrială (cca 1900-1920). (1). Poduri metalice

Prin imaginile reprezentate și trimise la distanță, de către expeditor destinatarului, cărțile poștale, pe lângă multe alte rosturi pe care le au, trebuie să uimească, să stârnească sentimente. Este o coincidență fericită faptul că aceste mici instrumente poștale apar și își trăiesc ”epoca de aur” tocmai în vremea consolidării statelor-națiune, a întăririi și afirmării identităților naționale (sfârșitul secolului XIX – începutul secolului XX). Statele (și societățile – căci nu întotdeauna cărțile poștale reflectă direct intenții ale statelor) pun mare preț pe reprezentarea unor anumite tipuri de peisaje, care să uimească, să încânte, să stârnească și să întărească sentimente naționale (mândrie, patriotism): peisaje urbane, monumente istorice, peisaje naturale,  nu în ultimul rând realizări ale epocii industriale.

Pentru Germania, în vremea Imperiului și până la începutul Republicii de la Weimar, reprezentarea pe cărți poștale a unor exemple de realizări industriale este foarte frecventă. Sigur că unele cărți poștale, inclusiv dintre cele de mai jos, pot să nu fie suspectate de intenții… patriotice, și totuși, ilustrarea frecventă a realizărilor – remarcabile de altfel – ale industriei germane nu este întâmplătoare.

Am ales din colecția proprie câteva exemple atât reprezentative, cât și spectaculoase în sine.

1.

Poduri metalice

Podul peste fluviul Weser, lângă castelul Corvey, în Renania. Podul feroviar a fost construit în anul 1865, a fost refăcut în anul 1929, la finalul celui de-al Doilea Război Mondial a fost aruncat în aer de trupele germane în retragere, în fața ofensivei americane, după război fiind refăcut într-o formă mult simplificată (cu un singur arc deasupra fluviului).

(Informații preluate de pe https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnbrücke_über_die_Weser_(Höxter)

Cartea poștală este circulată în anul 1919.

Corvey D 1919 castel pe Wesertal

Podurile peste Rin de la Kehl au avut o istorie foarte interesantă. Poduri feroviare și rutiere, au fost construite în anii 1858-1859, pe atunci pe Rinul care era frontieră între marele principat Baden și Franța. Au fost aruncate (parțial) în aer de către francezi la începutul războiului franco-german (1870), apoi, Alsacia și Lorena fiind ocupate de Germania (care tocmai se proclamase imperiu), au făcut parte din Germania. Au fost distruse în cursul celor două războaie mondiale, după ultimul dintre acestea fiind reconstruit un pod modern. Deci podurile care pot fi admirate aici sunt… Istorie.

(Informații preluate de pe https://de.wikipedia.org/wiki/Rheinbrücke_Kehl

De remarcat silueta suplă și în același timp masivă a podurilor, clădirea frumoasă ridicată între cele două poduri (parțial acoperită de timbru), dar și peisajul industrial din planul secund. Cartea poștală a fost circulată în anul  1913.

Kelh am Rhein 1913 podurile peste Rin peisaj industrial in fundal

Podul peste Elba de la Riesa, Saxonia. Mai rar vezi atâtea construcții de poduri într-o singură locație în decurs de 180 de ani! Primul pod (feroviar + rutier) de pe acest amplasament a fost construit în anul 1839, al doilea în anul 1875, acesta al doilea s-a prăbușit la câteva luni de la construcție, un nou pod a fost construit în 1878. Acesta este podul din imagine. Ca aproape toate celelalte poduri cu valoare strategică, a fost aruncat în aer în aprilie 1945, ulterior a fost refăcut provizoriu. Un pod nou a fost construit în anul 1966, iar în anul 2006 în locul lui a fost construit un pod modern.

(Informații preluate de pe https://de.wikipedia.org/wiki/Elbebrücke_Riesa_(Eisenbahn)

Cartea poștală a fost circulată în anul 1915.

Riesa podul peste Elba 1915 stampila spital milit

(va urma!)

2 comentarii la „Cărți poștale din Germania industrială (cca 1900-1920). (1). Poduri metalice

Lasă un comentariu